26:e dagen - Hindi...Hur svårt kan det vara?!?

Praktik idag. En ganska vanlig dag. Inget speciellt har hänt. Jag har mest lärt känna tjejerna på centret lite bättre – fått en lite mer personlig kontakt med några av dem. Insett vilka härliga tjejer de verkar vara allihopa, och killarna också för den delen men de har jag inte pratat med än eftersom de pratar hindi och mest bara  busar runt hela tiden...kan det vara så att killar här är ganska lika till sättet som killar i samma ålder är hemma tro!?! =)

 

I morse var jag med på en engelska-lektion med 6 av tonårstjejerna. Riktigt roligt var det. både att se vad de kan och vad de lär sig och samtidigt se vad jag själv kan och inte kan. Det är väldigt lärorikt att vara med, just för att det var några år sedan jag läste engelska så jag behöver upprepa. Jag gav mig också på alfabetet på hindi idag – vilket var riktigt svårt. Detta gjorde jag mest förs skojs skull, men även för att kunna sätta mig in i deras situation. Inte hur det är att tala hindi, utan hur det är att försöka lära sig ett helt främmande språk med helt främmande bokstäver. Eftersom jag försöker lära barnen det engelska alfabetet, och ibland känner mig ganska frustrerad när jag efter tionde repetitionen fortfarande inte lyckas få dem att uttala bokstäverna rätt.. känner jag att det är extremt nyttigt för mig att försöka sätta mig i samma sits. Nu förstår jag på ett annat sätt hur fruktansvärt svårt det måste vara för dem också att skriva och uttala bokstäver som ser ut som krusiduller... på samma sätt som jag upplevde deras språk. Jag tror att det är något man måste göra för att få en förståelse för deras upplevelse och språksvårigheter och jag tror att det kommer ge mig ett annat tålamod med barnen i fortsättningen!

 

I morgon ska jag tillbaka till samma center. Jag misstänker att dagen kommer att bestå i att förbereda lokalerna och barnen för fredagen då de tydligen ska få storbesök från flera kulturer. Jag har ingen aning om varför och vad de personerna ska göra där men jag hörde att det är ca 15 personer som ska gästa centret. Och om ja tror rätt ska nog hela stället vändas upp och ned på för att snyggas till – får se vad min roll i det hela blir! Spännande! =)       


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0