19:e dagen - Studiebesök

Eftersom internet krånglade igår får ni läsa detta en dag för sent...igen:

Idag har jag varit på studiebesök...flera sådana!

Vi, jag och Michelle, började med att åka till ”Dhongri-center”, ett av ”Salam Balaks” fyra center i Mumbai, som är ett dag- och nattcenter för flickor. Där mötte vi den av personalen som skulle ta med oss på studiebesöken. Sedan tog vi en promenad och en taxifärd till en annan organisation, en så kallad NGO (Non gouvernmental organisation) som heter ”The Vatsalya Foundation”. Detta är ytterligare en organisation som arbetar för och med gatubarn, genom bland annat undervisning och mat. På centret möttes vi av massor av måbarn som låg och vilade på en matta medan vi pratade med och blev informerade av personalen. Barnen antagligen blev väldigt förvånade när två västerlänningar traskade in, kunde inte släppa oss med blicken och flera av de, som satt nedanför min stol, pillade på mina ben och mina fötter...jag måste ha väldigt intressant hud har jag upptäckt...Jag måste vara eller se ganska intressant ut hela jag helt enkelt då en kvinna med sina två barn satt som trollbundna och bara stirrade på mig i en halvtimme på tåget i morse! =) först blir man ganska irriterad, sedan för man intyga sig själv att det är okej eftersom de troligtvis aldrig sett ”någon av min sort” tidigare! =)

 

Nåja...Efter detta besök tog vi bussen (!) vilket förövrigt var den varmaste och mest krävande bussresa jag nånsin gjort... och åkte till Mahalaxmi och huvudcenter till ”The Vatsalya Foundation”. Detta center fungerar som ett pojk-center och hade tre byggnader och en trädgård där barnen får lära sig att odla saker...Faktiskt så var detta center riktigt trevligt och verkade väldigt organiserat och fint! Intressant att se så många olika ställen, så man har att jämföra med.

Slutligen åkte vi, med buss, vidare till ”Hamara Foundation”, som är en organisation som jobbar med gatubarn genom ”empowerment”, alltså genom att stärka individen och lyfta fram dennes egna förmågor. Man hjälper bland annat barnen genom att lära dem hur man tjänar sina egna pengar och hur man sparar genom att hjälpa dem öppna bankkonton med mera. Intressant!!! Hela dagen har varit väldigt informativ och intressant. Känns bra att få mera kött på benen vad gäller hur organisationer fungerar här och nu har jag fått flare perspektiv vilket alltid är bra att ha!

 

Efter detta sista besök åkte vi tillbaka till Dhongri-centret.Underbart att åka taxi i denna fantastikt rofyllda, underbara trafik där man alltid är en aning livrädd...å ja, idag körde vi faktiskt på en man. Inte sådär jättefort och jättehårt men den stackarn, som tydligen stog i vägen för vår ganska hänsynslösa chaufför, fick nog et ganska rejält blåmärke på höften!!!

 

Känns helt absurtnär man ska försöka förklara allt konstigt man är med om, känns som att man befinner sig i en konstig film utan handling och manus! Man kan liksom bara skratta åt allt...Haha, jag kan inte förklara det på något annat sätt! =)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0