11:e dagen - Crazy train to Charni Road

Idag har jag varit på praktiken för andra dagen.  Tågredan dit var GALEN...  På grund av regnet var tågen försenade vilket innebar att ännu fler människor än vanligt ville på samma tåg...Det resulterade i att vi missade de två första tågen  - det var helt enkelt FÖR fullt. Till skillnad från resten av den indiska befolkningen, som är beredda att sätta livet på spel för att komma med tåget, tycker jag inte att det ser så trevligt ut att hänga på utsidan av tåget eller stå på taket som så många andra! =)

På praktiken var det också lite kaosartat.. Det var en hel hög med ”nya” barn som vi inte sett förut där idag – vilket innebär ännu fler! Det blir lite mycket när ca 30 barn mellan 2 år och uppåt mot tonåren sätter igång och skriker och leker och vill ha uppnärksamhet! Man orkar inte vara inne hos de mindre barnen så länge... så efter att de hade avreagerat sig på mig en stund (ja faktiskt genom att slå mig på armarna) och jag försökt få dem att lugna ner sig lite så gick jag över till de lite äldre som behövde hjälp med engelska-studierna i stället. Har insett vad sorgligt det är att de här barnen inte vet något annat sätt att få uppmärksamhet eller respekt på än att slå människor... det är ju det de lär sig hemifrån! Så mina desperata försök att få dem att inse att der är fel att slåss kommer nog inte hjälpa så mycket är jag rädd! Sorgligt detta sätt att uppfostra – genom  att det hela tiden förs vidare i generationerna... att det hör till kulturen är inte en acceptabel ursäkt!

Så jag har funnit att jag gillar bättre att umgås med de barn det faktist går att resonera lite med – de som faktiskt kan några engelska ord och som inte slåss... i alla fall inte slåss inför oss eller på oss! Jag har även insett hur mycket jag själv lär mig genom att undervisa dem in engelska... det var ju trots allt två och ett halvt år sedan jag pratade engelska sist och man glömmer ju en del. Nu för jag tillbaka allt det där jag glämt och får lära mig lite från grunden igen – i och med at de flesta är på nivån då de lär sig alfabetet och hur man stavar och uttalar enklare ord just nu...Paktiken ger mig många nya lärdomar med anra ord!

I kväll har jag fått min mobiltelefon, äntligen, nu behöver jag bara fylla på pengar för att kunna använda den – vilket får bli en annan kväll! Nu ska jag sova! =)

Hoppas ni har det bra där hemma!


Kommentarer
Postat av: Isabell

Men hallå!!!Idag var det obligatorisk närvaro på Hig och du var inte där fast du stod med på listan... Har du nån bra ursäkt eller? =)Annars blir det komplitering, hi,hi... Sköt om dig! Kram,kram....

2009-10-06 @ 19:39:12
Postat av: Linnea

Haha...ja ja hoppas att jag hade giltiga skäl! =)Kramar

2009-10-07 @ 04:17:06
URL: http://livefranbuschen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0