10:e dagen - Balprafulta

Denna dag började med en timmes Yoga-pass, kl 7.00 (eller halv 4 svensk tid) på morgonen... uppe med tuppen med andra ord! Måste säga att "tung-stretchnings-övningen" var lektionens höjdpunkt, eller kanske den när man rensade näsborrarna...=) Annars var det faktiskt väldigt härligt att äntligen få röra på sig! Vi avslutade med att gå till det, nu när jag sett det, väldigt spartanska gymmet och körde lite ”spinning” och joggade en stund. SKÖNT!

Eftermiddagen har vi sedan spenderat genom ett studiebesök. Alla ”korttids-utbytesstudenter”, det vill säga vi som är här för att göra praktik eller liknande, fick åka på ett besök till ”Balprafulta” – en organisation för barnens rätt. Jätteintressant faktiskt, spännande att se att det faktiskt finns dem som kämpar för barnen i ett samhälle som annars känns så oorganiserat! Synd att resan dit och hem tog längre tid än själva besöket...är riktigt trött nu!

I morgon ska jag tillbaka till min praktikplats...känns roligt, för ja trivdes där! Det är fascinerande att man lär sig att kommunicera med varandra, trots att man inte talar samma språk. De små barnen talar bara hindi och mahrati men de ”pratar” ändå med mig...sist satte vi oss ner med en griffeltavla framför oss och ritade det vi ville säga...ganska häftigt faktiskt! Så jag vet i alla fall vad några av de små flickorna heter och sedan pojkarna jag hjälpte med engelskaböckerna. Ska blir intressant att lära känna alla mer och se vad min roll kommer att bli! Just nu är jag deras ”Didi” som som i stort betyder ”äldre syster”... vackert på nåt sätt!”

I kväll blir det nog kväller tidigt om ja känner mig själv rätt... känner att jag har tendenser till mitt första migränanfall sedan jag kom hit, å då brukar de enda som hjälper vara att sova... å så ska jag ju jobba i morgon så jag måste ju ändå lägga mig tidigt! Man är ju skötsam! =)

Regnet fortsätter att ösa ner över oss...fast just för tillfället har vi uppehåll...Jag åkte därför och införskaffade ett paraply alldeles nyss, känns som att det kan komma att behövas!

Jag har förövrigt inte fått min mobiltelefon än... vilket jag knappast förväntat mig heller. Men det gör mig bara så frustrerad att de säger en sak och sedan när de inte håller vad de lovat får man varken en ursäkt eller en förklaring! Det verkar helt enkelt vara så det funkar! (Katarina ska dock göra ett försök att gå till kontoret i morgon och hämta den åt mig, eftersom hon är ledig då hon inte hört något om sin praktik ännu, jag har dock inga stora förväntningar, men kanske kommer jag att kunna ringa hem till er snart!)

Å just ja...i helgen, mamma, kanske Soumya ska ta med oss tjejer på en ”Saree-shopping-guide-tur” vilket innebär att jag kanske kommer att inhandla min första riktigt traditionella Saree på lördag..och till på köpet få lära mig hur man bär den! Roligt! Åh ja, ja ska försöka komma ihåg att ta med kameran då så att ni alla kan se hur de faktiskt riktigt vackra plaggen ser ut! =)  

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0