Dag 43 - Statsvandring

Idag har jag och Kajsa varit på en utforskarfärd i Mumbai. Vi började med att åka ner till Victoria Terminus, eller Central stationen. Där tog vi oss till en fotograferingsvänlig vinkel så vi kunde ta kort på stationsbyggnaden, som är en jättelik, jättevacker viktoriansk byggnad från 1800-talet. Vi har inte lyckats fått några fototillfällen tidigare så idag passade vi på. Sedan tog vi en taxi till ”Prince of Wales Museum” eller ”Gandhi Memorial Museum” där vi spenderade ett par timmer. Vi fick direkt användning för våra studentkort som vi fixade igår på kontoret, eftersom studenter betalade 15 Rupees inträde och vi annars skulle fått betala 300! Det känns bra – äntligen lite förmåner trots att vi är utlänningar! På museet fanns först en massa indisk konst, vackra skulpturer och en hel avdelning där de visade olika indiska djur med mera. De hade även en avdelning med europeisk konst, men inga kända verk som jag kände igen, men det hade jag nog inte förväntat mig heller! Men vi gillade museet som vi tyckte var väldigt intressant så timmarna gick...

Efter detta besök bestämde vi oss för att åka till Marina Lines där det skulle ligga ett akvarium. Det lät ju trevligt tyckte vi. Men det visade sig att detta var lite av en flopp, då fiskarna, sköldpaddorna, rockorna, bläckfiskarna och alla andra vattendjur som levde där inte direkt såg så välmående och lyckliga ut. Vi blev mest bara smått deprimerade, även om djuren i sig var väldigt vackra och fascinerande. Men så är det väl på de flesta akvarier i och för sig, att djuren inte ser så pigga ut där de simmar runt i fångenskap, inte bara i Mumbai. Så det blev ett ganska kort besök där.

Efter detta tog vi en promenad till "Chowpatty Beach", där förövrigt ett av centrena jag jobbar på ligger, och strosade längs stranden. Även om det inte gick att promenera direkt på stranden på grund av den stekande solen och värmen, var det mysigt med lite frisk havsluft! Här stannade vi och tog ett mellanmål innan vi promenerade vidare.

Det som var så skönt idag var att efter att vi hade gjort de saker vi hade planerat för dagen, med små undantag, hade vi inga direkta ,ål utan bara tog dagen som den kom. Vi hamnade på ”Malabar Hill” där vi letade efter en bra utsiktsplats över havet, men inte hittade någon förrän vi satt i en taxi på väg ner igen... Så vi missade utsikten, men vi kanske får fler tillfällen! Vi fick i alla fall en rejäl promenad, i kuperad terräng till på köpet, perfekt motion när man levt på kex och liknande hela dagen! =)

Taxifärden ner slutade vid ”Crossroads” köpcenter, vilket är det ställe dit de rika indierna går för att handla. Här strosade vi runt och njöt av lite ”lyx”, även om jag inte unnade mig annat än en blåbärsmuffins som hade saftigare pris än smak om jag ska vara ärlig – men mätt  blev jag (ännu en nyttig måltid för dagen)! Efter att ha strosat i köpcentret ett tag tog vi taxin till ”Crawford market” där vi strosade ytterligare. Här  hade jag just bestämt mig för att köpa en sjal som jag fastnade för, när jag skulle ta upp plånboken och insåg att den inte längre låg i väskan... Panikkänslan som följde är inget man gärna upplever! Men så var det...eller är det...jag blev av med min plånbok på marknaden ikväll! Så ett visakort, ett sjukförsäkringskort, ett studentleg, två nycklar till lägenheten och ca 5000 Rupees fattigare sitter jag nu hemma i lägenheten igen. Känns så surt!!! Pengarna var väl skitsamma – hoppas att jag gjort någon fattig människa lite lyckligare ikväll, men allt det andra känns lite jobbigt att mista... Men men, det är bara materiella saker, som går att ersätta. Å det hade alltid kunnat vara värre! Exempelvis hade jag både digitalkameran och digitalvideokameran med mig i väskan också, så jag hade lika gärna kunnat bli av med dem, eller ännu värre...hela väskan! Så jag är ändå glad! Det som ändå är det mest komiska i situationen är att jag ändå kan se att det fanns någon mening med det här... Såhär är det: Jag tog nämligen ut pengar i början var här, bland annat en tusenlapp (Rupees) som var trasig. Denna lapp har jag försökt handla med hundra gånger men ingen vill ta emot den... Jag skulle därför ha gått till en bank för att växla in den, för att bli av med den, men det har inte blivit av! Kajsa har hela tiden sagt att ”den där lappen kommer förfölja dig hela resan...haha!”. Så idag stoppade jag ner den i plånboken, i hopp om att jag skulle komma iväg och växla in de... Det glömde jag såklart bort att göra... Men det komiska är att jag blev ju av med den i alla fall nudå!!! Så något positivt förde detta med sig i alla fall! Jag tycker bara synd om denna stackars människa som hittar den... =)  

Jaja... Så jag har i alla fall haft en väldigt bra och härlig dag, även om den kunde ha slutat lite bättre...men så petiga ska vi inte vara!  =) 

"Victoria Terminus" eller CST



"Chowpatty Beach"


Jag i havsbrisen...Vackert! haha


Och en lycklig Kajsa efter efter fikat!

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0