61:a dagen - Åter till verkligheten

Idag har jag varit på praktikplatsen i Dongri igen. Men jag började dagen med två studiebesök tillsammans med Michelle och en av personalen på centret. Vi hade bestämt att vi skulle ses på centret kl 10.00 istället för 10.30 när jag vanligtvis börjar. Så jag tänkte jag skulle vara ute i god tid och tog en Riksha till stationen ca 8.50. när jag kom till stationen var dock det första tåget lite försenat, vilket nästan alltid innebär att det är packat med folk, och så var det även idag. Jag kom dock på tåget, men inte in i det! så efter att ha övervägt vikten av att komma i jobbet i tid med vikten av att komma fram överhuvudtaget, klev jag lugnt av tåget igen. Jag visste ju att ett nytt tåg alltid brukar komma inom några minuter. Pyttsan! Jag fick vänta i över tio minuter på nästa tåg vilket innebar att det hann strömma dit ännu mera folk. Efter ganska stor möda lyckades jag dock tränga mig, och jag menar verkligen tränga, på detta tåg som tog mig till jobbet ca 2 minuter innan bestämd tid! Så jag hann – otroligt!

 

I alla fall...studiebesöken... Vi besökte två ställen alldeles intill jobbet. Ett av dem visste jag inte ensa att existerade. Det var ett "räddnings center" för barn mellan 0 och 6 år. Vilket innebär att övergivna barn och barn polisen tar hand om hamnar här. Senare adopteras de flesta av dessa barn bort om inte någon förälder dyker upp och kräver sitt barn tillbaka (i de fall polisen tagit hand om barnet som jag fattade det). det var i alla fall riktigt intressant att se denna sida av det sociala arbetet i Indien – som jag inte kommit i kontakt med så mycket tidigare. Helt otroligt är också att detta center eller hem ligger vägg i vägg med det center jag jobbar på – och jag har inte ens vetat om det!

 

Efter detta besök gick vi vidare till ett "observationscenter". På detta center hamnar barn mellan 6 och 18 år (om jag fattade åldrarna rätt) som polisen av någon anledning "plockat" upp från gatan eller liknande. Barn som är för unga för att hamna i fängelse men som begått någon form av brott eller bara rymt hemifrån eller liknande hamnar här. Centret är bara temporärt vilket innebär att syftet är att barnet sedan ska, helst tillbaka till sin familj, men annars vidare till någon annan institution eller något annat center. Här bodde för närvarande ca 450 barn, ca 350 pojkar och 100 flickor men det fanns plats för ca 100 barn till. Intressant att se en organisation eller projekt eller vad man ska kalla det för, som staten driver, nu när jag sett så många icke-statsdrivna organisationer här i Indien. Det känns bra att få flera perspektiv på saker!

 

Så jag har haft en väldigt intressant och informativ dag på "jobbet" idag och fått lite ny kunskap att bära med mig hem sedan! =)


Kommentarer
Postat av: jessica

hej gumman..

va spännande de låter.. nu ska ja läsa alla dina inslag..



puss å kram jessica

2009-11-25 @ 18:47:31
Postat av: Johanna

Vad bra det ser ut som ni haft det :D Jag blir himla avundsjuk. Jag vill också ha sol... Vi måste se till att prata på skype nån dag! Det var ju evigheter sen!!



Jag älskar dig!

2009-11-25 @ 22:30:41
Postat av: Evelina

Tjena Linnea! Måste börja med att säga att fy vad himla fräsch och fin du är på alla bilder! Du ser ut att må så himla bra och jag hoppas du gör det :)

Ja nog är det mysigt med julpynt allt, men fick jag välja hade jag bytt med dig och valt värmen! Häftigt att ni får besök av kossor på resturangerna! Haha! Jag är väl seg, men vem är hon du reser med? En vän eller släkting?

Ha det bra och njuut så mycket du bara kan av värmen! Om jag förstått rätt kommer du hem snart, då kanske det hunnit komma lite snö oxå lagom till skoteråkningen eller?! :) Kram!

2009-11-26 @ 00:11:55
URL: http://evelinaladanges.blogg.se/
Postat av: Linnea

Heeej Jessica! Va kul att du äntligen har hittat hit!Saknar dig och småttingarna dina, hoppas allt e bra med er!!! PUss å kram



Johanna: Ja det var vekligen evigheter sedan, å ja saknar dig som en liten galning...men ja provade ringa ringa dig flera gånger medan jag var i Goa, men det gick inte! vet inte varför men tråkigt! Vill höra rösten på dig! Älskar dig också!

Puss puss



Och Evelina: Tack så mycket! =) Ja jag mår bra här, även om man börjar känna att de skulle va bra skönt att komma hem också. Men som sagt, ja gör ju det snart. Å då får man passa på att njuta medan man är här - å de har vi verkligen gjort i helgen! =) Ja saknar julstämningen, som jag av någon konstig anledning hade här i början, men den har försvunnit... Kanske den kommer om jag spelar jullåtar på youtube! =)

Va duktig du är på att julfixa och pyssla, önskar jag också kunde göra det nu. =)

Hoppas allt e bra med dig!!!

Kram

2009-11-26 @ 04:00:32
URL: http://livefranbuschen.blogg.se/
Postat av: Linnea

Å Evelina igen: Tjejen jag åker med heter Kajsa och går samma utbildning som jag på Högskolan i Gävle. Så det var vi två som valdes ut för att få åka hit, så vi kände varandra inte innan vi åkte. Det är inte så lätt att hänga med på allt...men då vet du =)

2009-11-26 @ 04:03:20
URL: http://livefranbuschen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0