86:e dagen - Från Mumbai till Gammel Homna

Ja igår kväll runt klockan 23.00 (indisk tid) tog vi avsked av lägenheten vi bott i de tre sista månaderna, gick ut och mötte de den taxi som skulle skjutsa oss till flygplatsen. väl i taxin, måste jag säga att det kändes en aning vemodigt när vi åkte genom Chembur och Mumbai en sista gång. Jag var förväntansfull för att jag visste att det var början på resan som skulle ta mig hem...men det var samtidigt riktigt sorgligt när jag vet att jag kanske aldrig mer kommer tillbaka igen... =(

 

I alla fall, väl på flygplatsen checkade vi in och väntade sedan i ett par timmar innan vi fick gå på planet. När vi lyfte i mörkret såg vi Mumbais alla lysen under oss och det slog mig att det såg riktigt mysigt ut (antingen var det för att man inte såg alla sopor som i dagsljuset finns där, eller för att jag faktiskt kommit att gilla staden mer än jag i början trodde var möjligt)...jag vinkade i alla fall adjö till staden när vi flaxade där ovanför.

Så denna dag spenderades på flygplan, där jag otroligt nog lyckades sova nästan alla av de 8 timmar och 30 minuter det tog innan vi landade i München. När vi landade möttes vi av en frostbelagd landningsbana och en svinkall korridor intill flygplatsen... kylan slog emot oss på ungefär samma sätt som värmen gjorde natten vi anlände till Mumbai... På flygplatsen, när vi åter igen vandrade på europeisk mark, strosade vi i taxfreen och tog det lugnt ett par timmar. Vi satte oss också och åt en alldeles förträffligt god "semlestenge" (eller ost & skinkmacka för att göra det lättare) innan vi återigen satte oss på ett plan och intog luften igen. Denna flygtur tog oss ca 2 timmar och sedan befann vi oss plötsligt över ett alldeles snöbeklätt landskap som tydligen skulle föreställa Arlanda... "Undra om flygplanet har dubbdäck?" var en tanke som dök upp i huvudet...=) Men allt gick väldigt bra, allt har gått otroligt bra måste jag nog säga, och det tackar vi gudarna för!!!

 

På Arlanda, efter att ha fått tillbaka våra kära väskor, satte vi oss för att avnjuta en svensk fläsksnitsel med stekt potatis...Mmmm säger jag bara. Sedan inväntade vi tåget som skulle ta oss till Gävle. Väl på perrongen insåg jag att detta tåg gick direkt till Bollnäs, vilket innebar att jag skulle kunna få slippa kliva av i Gävle och vänta i över en timme på X-tåget för att ta mig dit! Så jag köpte en tilläggsbiljett och åkte hela vägen direkt, medan Kajsa hoppade av i Gävle. Vi tog ett snabbt avsked och det slog mig att det var första gången på tre månader vi var ifrån varandra utan att veta att vi skulle ses inom mycket snar framtid – konstigt...

 

På perrongen i Bollnäs ca 15.50 (svensk tid), där ja klev rakt ner i över en decimeter nysnö med mina inte allt för varma tennisskor, möttes jag av en glad mamma och pojkvän. Så skönt att se dem båda!!! En riktig kram blev det. Sedan satte vi oss i Andreas Volvo som tog oss hem till Gammel Homna i snöväglaget. På bron och mötte mig stod en stor lillebror och tog emot mig med öppna armar och i dörröppningen stod min käre far och gav mig en rejäl kram. Jag kände mig varmt välkomnad, trots kylan... Väl inne, precis när jag kommit innanför dörren, gick strömmen (vilket fick mig att fundera på om jag fortfarande var kvar i Mumbai, med sina regelbundna strömavbrott, trots allt =) Vi åt sedan en kanongod middag bestående av diverse julmat. Riktigt gott!!! Så härligt att umgås med familjen igen, även om jag kände mig konstig inombords...Allt kändes så overkligt liksom – som om jag inte hade varit borta alls nästan.

En ganska rörig dag avslutades därmed på ett bra sätt. Jag följde sedan med Andreas ner till lägenheten, som han så vackert hade julpyntat från topp till tå. (Ja man måste faktiskt få skryta lite när ens pojkvän till och med hade bytt till julgardiner och allt var skinande rent och snyggt! Han är så duktig!) Så denna dag fick jag ett bra välkomnande, när jag efter 3 månader och en ganska lång och känslosam resa, äntligen kom HEM igen!


Vy från planet




Jag i Munchen med min "Semlestenge" =)



En annan vy från planet...=)




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0