79:e dagen - Tempelbesök med eftersmak...Och Lucia förståss!

Ja. I morse, efter att ha spenderat natten i en lägenhet på kanske 20 kvadrat, riktigt mysigt, steg vi upp i ottan för att ge oss av till "ISKCON Temple" i Johu. När vi äntligen tagit oss dit, ca en timme försenat då bussen väntat på fel ställe, hann vi precis dit i tid för morgonceremonin. Denna ceremoni gick ut på att man gick in i templets "huvudsal" där tre portar slogs upp. Där bakom fanns statyer och ikoner av gudar vilka alla började att dyrka genom sång och dans. Det slutade med att alla hoppade, snurrade och dansade runt medan de sjöng. Självklart fick vi inte bara stå där och vara passiva utan jag blev uppdragen mitt i cirkeln och fick dansa med en kvinna som ledde kvinnornas dans. Jippie tänkte jag som helst ville undvika att vara delaktig i denna för mig nya och ganska obekväma eller obehagliga ritual. Men men...det var inte slut där. Vi skulle nämligen lyssna på en "gudstjänst" efteråt. Och inte nog med det...efterår blev vi ledda in i en sal där vi fick lyssna på en föreläsning, tur för mig att den gavs på marathi så jag slapp förstå =), och sedan be i ca en halvtimme innan vi avslutade med ännu mer dans...där jag tyvärr inte heller slapp undan trots att jag försökte gömma mig i ett hörn. Så där fick jag snurra i ring i mitten...jippie igen! Sedan blev det lunch/frukost, där vi alla fick sitta på golvet och äta maten de delade ut på tallrikarna. Och vi "måste" äta upp allt sa de, eftersom man inte ska slösa maten...Plikttrogen som man är trugade jag i mig alldeles för mycket av den inte alls så goda maten... Sedan avslutades det med att vi fick ett varsit exemplar av deras bok eller motsvarande bibel, på engelska till och med, och kvinnan gjorde ett desperat försök att värva mig som hindu... Måste säga att det hela kändes en aning "sekt-aktigt" och jag blev ganska illa till mods, allra helst nu i efterhand. Men nu har man i alla fall fått erfara detta, som ska vara någon vida känd och besökt ceremoni, som jag troligtvis aldrig mer kommer att göra om.. =)

 

Ikväll har vi inte gjort så mycket. Eftersom vi sov sammanlagt ca 3 timmar eller något sånt inatt så har vi varit ganska lata. Lagade lite pasta och tonfisk till lunch, vilket smakade underbart efter tre månader utan. Sedan åkte vi till affären och köpte frukter och glass. Så vi har firat Lucia med tropisk glasstallrik...Inte illa!!! Kanske inte det bästa sättet att få julstämning på, men vad gör man? Med lite "Julen är här" i bakgrunden så lyckades vi ändå få lite mysstämning! =)


Här är lite bilder från förmiddagen...
Dansen i templet



Jag och tanterna "svänger våra lurviga" till de ekande lovorden.... Hua



Ytterligare dansande...eller vad man kallar det!



Och som avslutning vårt Luciamys!!!




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0