72:a dagen - Åter till Jodhpur

Japp, denna natt tog vi nattbussen till Jodhpur. Återigen hade vi ingenstans att bo, så denna gång tog vi sikte på ett västerländskt par och hakade på dem eftersom de hade ett rum bokat. De hade blivit lovade att få bo där för 300 Rs, men när vi kom fram stämde inte priserna. För vårt rum hävdade personalen att de skulle ha 650, vilket är ganska mycket om man jämför med de 150 vi betalade för hotellet under 1½ dygn i Jaisalmer, så vi vägrade. Men de sa att vi skulle gå upp och lägga oss och lösa det på morgonen.

 

Vi sov några timmar och vaknade sedan för att gå och ta striden om pengarna. När vi kom utanför rummet såg vi vilket fint hotell det var, eftersom vi anlänt mitt i natten då det va mörkt. Så vi förstod ju anledningen till priset. Hotellet var inrett i japansk stil med en restaurang på taket, väldigt mysigt och vackert. Jag fick dock prata med chefen på telefon och efter en ynka liten vit lögn, eller bara genom att säga halva sanningen, lyckades vi få slippa betala helt!!! =) Snacka om flyt!

 

Så denna dag spenderade vi sedan i Jodhpur. Vi började med att besöka marknaden, där man kan köpa grönsaker, kryddor i pyramidhögar och all annat krafs som hör marknader till. Resten av dagen ägnade vi åt att dels besöka ”Mandor Park”, där den gamla huvudstaden låg och nu har vissa tempel och statyer att titta på, dels med ett besök på ”The Royal Palace”, Maharadjans palats. I Mandor Park hittade vi en ormtjusare, vilken jag (bara för Henriks skull) betala 20 Rs för att få filma medan hann lekte med sina svarta kobror...Hua!!! Misstänker att de är ”avgiftade” men det var ändå en aning obehagligt att ha den så nära.

 

Sammanfattningsvis var detta en helt okej dag – men efter den helt fantastiska kamelsafarin blir vi allt mer svårbehagade! =) kvällen spenderade vi på tågstationen inväntandes det tåg som skulle ta oss till Jaipur 8.39 dagen efter. Väl på tåget blev vi en aning besvikna. Vår ”kupé” var bland det äckligaste jag upplevt på länge... kackerlackorna på väggen gjorde inte saken bättre... Men men, det löste vi ganska fort genom att släcka lampan – för ”det som inte syns finns inte”. Haha! =)

Restaurangen på taket på "Yogis Guesthouse"



Den kanongoda frukost vi åt där...



Marknaden 

Ormtjusaren i Mandor Park

Och slutligen palatset


Kommentarer
Postat av: Jenny

Vilket liv du lever just nu tösen :)



Jag undrar hur det kommer kännas med vardagslunken när du kommer hem. Haha.



Ja, vi är avundsjuka på dig och längtar efter att få träffa dig och höra lite av dina äventyr på riktigt. Julafton! :)



Ta hand om dig

2009-12-09 @ 13:07:29
Postat av: Linnea

Ja det är helt makalöst, jag är så lycklig att jag fick chansen att åka!!! =) Det blir nog lite ovant att komma hem som sagt, med vardagen igen, men det är skönt ändå! Jag längtar att få träffa er också, lill prinsen å prinsessan lär väl ha växt lite båda två sen sist anar jag! =) Ska bli kul, bara två veckor kvar nu!!! =)



Kram på er!

2009-12-09 @ 13:26:02
URL: http://livefranbuschen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0