70:e dagen - Safari i Jaisalmer på öknens skepp

Efter en ganska skön natt på bussen anlände vi 03.30 till busstationen i Jaisalmer. Där blev vi lyckligt nog hämtade av två killar och skjutsade till "Hotel Jaisal View". Vi blev visade till ett rum och kröp ner för att sova ytterligare några timmar. Vi vaknade i vårt rum som var ett "Double Deluxe", det vill säga ett rum med dubbelsäng =), och gick upp på taket, till restaurangen och receptionen, för att äta frukost och checka in.

Efter att ha ätit en god frukost och bekantat oss lite med personalen bokade vi in resans höjdpunkt – Kamelsafarin!!! Vi bestämde att vi skulle åka ca 12.00 och bli borta till ca 15.00 dagen efter...(vi ville hinna tillbaka till fortet i Jaisalmer innan solnedgången bestämde vi).

 

Så vi tog en snabb vända ut till marknaden för att köpas scarfar som vi ville ha med oss ut i öknen, innan vi blev skjutsade med jeep utanför staden. Efter ca 45 min åktur skymtade vi kameler efter vägen... När vi kom närmre de GIGANTISKA djuren, förklarade chauffören att det var de kamelerna vi hade hyrt . Så vi skuttade ut, hälsade på männen som skulle ta oss ut i öknen och lastade vår packning. Sedan var det bara att ta sig i kragen och pallra sig upp på kamelen som låg där. Jag trodde allvarligt inte att jag skulle överleva när den reste sig upp, vilket inte görs speciellt smidigt, och jag befann mig betydligt högre ovan marken än jag var van! =) jag överlevde i alla fall...som ni nog förstod!

 

Vi red sedan på dessa "öknens skepp" som de så vackert kallas ut stäpperna, vilket var helt underbart. Jag först på ledarkamelen Papaya, sedan vår kamelman och en pojke på en kamel bakom oss och sist Kajsa på sin kamel. Efter några timmar stannade vi och inväntade lunchen som mannen lagade åt oss. Fantastiskt god grönsaksröra och glödstekta Chapatibröd. Mmmmm säger ja bara!

 

Efter lunchen och en stunds vila i skuggan bar det av ut mot sanddynerna och platsen där vi skulle slå läger för natten. Denna plats som vi nådde efter någon timme var otroligt vacker och mysig. Så där stannade vi. Jag och Kajsa spatserade på sanddynerna och fick 17 kg sand i skorna (som vi först inte tänkte på att ta av oss) och knäppte lite kort. Vi bekantade oss lite mer med ett franskt par vi mötte under ritten och satt och pratade under solnedgången. Sedan var middagen klar – lika god denna gång. Kvällen spenderades sedan delvis vid det franska parets lägereld innan vi sedan bäddade och kröp ner under den troligtvis klaraste stjärnhimlen jag sett. Där låg vi och lyssnade på de lösströvande kamelernas tuggande och klockorna från korna som vandrade ute på stäppen. När fullmånen sedan gick upp, när vi lagt oss, lyste öknen upp...helt magiskt vackert!

 

Jag hade förväntat mig att det skulle bli kallt men det blev inte så farligt faktiskt. Visst, man kände att man var kall i ansiktet, men jag frös inte på hela natten. Jag sov faktiskt riktigt bra... Jag vaknade dock några gånger, men inte på grund av kylan... utan av ett ljud på några meters avstånd! Jag tittade upp och såg konturerna av en viss Papaya som strosade runt och rotade i bagaget bakom oss. Lite nojjig blev jag när han klampade närmre, men jag intalade mig om att han trots allt nog inte skulle kliva på mig när jag somnade... =) Vi hade även besök av ett antal betydligt mindre djur, dock tillräckligt stora. Svarta baggar som tyckte min madrass såg lockande ur. Men de var ganska fredliga – så de fick väl dela bädd med mig då! =) Jag lyckades i alla fall slappna av och sova riktigt skönt!

 
Papaya görs redo!



Jag vid lunchrasten...



Mmmmaten!!!



Kajsa, pojken och Papaya


Jag och sanddynerna i solnedgången... =)



Och som avslutning vår sovplats!



 



Kommentarer
Postat av: Johanna

Vilken häftig upplevelse! :D Man blir lite avundsjuk ska du veta! haha Njut nu av den sista tiden där så syns vi snart :D

2009-12-08 @ 21:20:02
Postat av: Linnea

Ja visst e de häftigt! =) Jag är lite impad själv faktiskt...trodde inte ja skulle få uppleva detta när ja sökte om praktiken här!!! =) Japp, njjuta ska jag, för tiden går hiskeligt fort nu!!! SNART E JA HEMMA, på riktigt liksom! =) Saknar dig, kom gärna ut på skype någon dag jag är ute nästan varje kväll, dvs runt 16-17 tiden i sverige! =)

Puss puss

2009-12-09 @ 16:44:27
URL: http://livefranbuschen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0